|
Які ж основні складові української національної ідеї повинні бути визначені, закріплені та реалізовані першими на загальнодержавному рівні?Date: 2015-10-07; view: 532. По-перше,яку державу ми хочемо мати й будуємо. Простого проголошення самостійної демократичної держави, запису в Конституції України, що "Україна є суверенна і незалежна, демократична соціальна правова держава", надто мало. Адже без чіткого визначення суті, характеру політичної системи держави, формування механізму практичної реалізації влади, її врівноваження шляхом противаг тощо постійно поставатиме риторичне питання: "Яку ж державу ми будуємо?" По-друге,шляхи подальшого розвитку не лише української нації, а й усіх націй, українського народу загалом. Йдеться про формування громадянської свідомості людей, їхньої особистої відповідальності за стан справ у суспільстві у складних умовах політичного плюралізму, за наявності певних елементів шовінізму, ідеалізації минулого досвіду, традицій і навіть окремих елементів культури. По-третє,формування таких аспектів української національної ідеї, які б дали змогу в багатонаціональній державі максимально обстояти і соціально захистити кожного, хто цього об'єктивно потребує. У складних соціально-економічних умовах перехідного періоду нестабільності, а то й політичних спекуляцій досягти цього вкрай важко. У цьому разі державницький аспект національної ідеї, а не просто "воля мас" так само повинен відіграти значну роль. По-четверте,геополітична стратегія розвитку України. З огляду на те що світ інтегрується, ускладнюється, що життя людей дедалі складнішає, необхідно усвідомити, що основу геополітичної стратегії держави, країни становить насамперед її національний інтерес. До того ж слід також розуміти сутність співвідношення національного і загальнолюдського, і те, що в цьому разі без крайнощів не обійтися. По-п'яте,усвідомлення єдності й необхідності зміцнення та захисту власного, зокрема інформаційного, національного простору. Упродовж століть українці як етнос були соціально і політично розпорошені, входили до складу різних країн, а відтак не мали найважливішого чинника піднесення етнічної свідомості, власної держави.Етнічній (і національній) консолідації, формуванню етнічної (національної) свідомості українців тривалий час надто перешкоджала також відсутність власних національних соціально-політичних інституцій, шкіл, культурних і громадських закладів тощо. Багато дослідників проблеми нації, українців як народу, зокрема В. Наулко, звертають увагу не те, що незавершеність процесів етнічної консолідації відбилась у великій кількості назв українського народу і його локальних груп, а складна етнонаціональна структура часто сприяла навіть невизначеності етнічної самосвідомості або її трансформації. Останнє виявилось у численних етнонімах і кайнонімах (назвах груп людей, спільностей, колективів). Подолання, особливо сьогодні, негативних явищ, які загалом пов'язані з національним нігілізмом і денаціоналізацією, сприяє і в подальшому ще значніше сприятиме піднесенню етнічної і національної самосвідомості українців та інших етносів, що проживають в Україні. При цьому гостро постає проблема державно-політичної консолідації багатьох етнічних груп, які є в Україні. Вона безпосередньо залежить від того, як кожна з них вирішить проблему власної ідентифікації, тобто причетності до української держави. Зі свого боку держава повинна зробити все, аби і представники інших етносів, народів не почувалися в Україні чужинцями. Тут першою є проблема не так чіткої ідентифікації з українською державою, як толерантних, дружніх відносин з представниками інших народів. Для піднесення національної самосвідомості українського народу, усіх етнічних груп, їх всебічного розвитку в Україні зроблено вже багато. Так, у липні 1990 р. було прийнято Декларацію про державний суверенітет, де зазначалося, що Україна забезпечує національно-культурне відродження українського народу та всіх етнічних груп. Цим документом право національно-культурного розвитку ґарантується всім етносам, які проживають у країні, забезпечується рівність перед законом усіх громадян незалежно від походження, соціального і майнового стану, расової і національної належності. Політичне, соціально-духовне значення цього документу важко переоцінити. Законом України "Про національні меншини в Україні" усім громадянам ґарантуються рівні політичні, соціальні, економічні права і свободи, розвиток національної самосвідомості та самовизначення. Зокрема, у ньому записано: "Будь-яке пряме чи непряме обмеження прав і свобод громадян за національною ознакою забороняється й карається законом". До зазначеного додамо, що кілька років поспіль велику кількість спеціальних програм, спрямованих на розвиток науки, культури та освіти всіх народів, що проживають в Україні, ре- алізує Державний комітет України у справах національностей та міграції. Відтак українська держава робить багато для того, щоб створити сприятливі умови для всебічного розвитку і зближення всіх етносів, що проживають як в Україні, так і за її межами. Загальновідомо, що при всій важливій ролі широкого національного загалу, як кажуть, народних мас у найзначніших трансформаційних, перебудовчих процесах велику політику все ж формують професіонали, політичні та громадські діячі високого ґатунку, еліта. Ісамі вони формуються, виховуються в безпосередній незалежності від рівня розвитку гуманітарної сфери — науки, освіти, культури, що нині перебуває в Україні не просто у кризовому стані — її фактично впродовж останніх років полишено на потім, за принципом: відбудуємо економіку — потім перейдемо до гуманітарної, соціальної сфери. Це — хибна позиція і хибний шлях. Саме розвиток гуманітарної сфери, у центрі якого має бути активна турбота про формування національної самосвідомості громадян, їх духовних засад, є основою поступального демократичного розвитку українського загалу, а не економічний розвиток, як на тому наголошують тисячі політиків, громадських діячів, науковців. Як зазначалося, будь-яке прогресивне перетворення починається насамперед у свідомості людиниі лише потім реалізується в її практичній (наголосимо — усвідомленій) діяльності. У жодному разі гуманітарний розвиток не можна відсовувати вбік, на потім, на колись, коли станемо багатшими, міцнішими щодо матеріальних засад і можливостей власного існування та розвитку. Підсилити останню тезу доцільно ще й у такий спосіб. Заперечуючи спрощену, догматизовану ідеологізацію суспільства, спроби зробити так, щоб усі люди думали однаково, у вітчизняній історії вже були. І результати цих спроб так само добре відомі. Ми підійшли нині до того, що намагалися зробити багаторазово наші пращури-попередники — сформувати вільну особистість, але з національно орієнтованою свідомістю, людину, яка б не була космополітом, для якої небайдуже було б загальнолюдське, світове, однак засобом національної самоідентифікації залишалися власна мова, традиції — рідна культура в усій її неоднозначності, розмаїтті та багатстві. У кінцевому підсумку йдеться про політичну культуру України,яку, на думку сучасного вченого Б. Цимбалістого, "може характеризувати те, якою мірою члени спільноти мають спільне почуття національної ідентичності (вертикальна ідентифікація), так само її може характеризувати й те, наскільки одиниці ідентифікуються з іншими членами тієї самої спільноти, зокрема, якою мірою вони мають взаємну довіру до співгромадян (горизонтальна ідентифікація)" [213, с. 79]. Вчений називає три головні проблеми, що справляли важливий і водночас негативний вплив на формування політичної культури українців, а саме [213, с. 78]: • багатовікову бездержавність; • розчленування української території і включення її поодиноких частин у різні держави з власними культурами; • кількаразову денаціоналізацію основної верстви України. культури, національної самосвідомості громадян їх історичну самосвідомість."Історична самосвідомість, — на думку вітчизняного дослідника О. Антонюка, — включає як знання про події, традиції, ідеї, теорії — усе те, за допомогою чого народ усвідомлює своє минуле (тобто історичну пам'ять), так і його ставлення до цього історичного багатства... Таким чином, в історичній самосвідомості, можна сказати, віддзеркалена актуалізована історична пам'ять, якою керується український народ на шляху державотворення" [8, с. 81]. Проблема національної самоідентифікації українства постає нині як об'єктивна реальність і потреба з тієї причини, що на трьох українців, які проживають на території власної держави, припадає один той, хто проживає за її межами. Так, у країнах Америки, Західної та Східної Європи, Австралії налічується понад 5 млн українців. Близько 7 млн проживають у незалежних країнах СНД і Бал тії. Загалом понад 12 млн українців перебувають за межами власної Вітчизни. Багато відомих українських вчених-суспільствознавців збігаються на тому, що українська національна ідея в її класичному вигляді (здобуття державницької незалежності) не є сталою, статичною.Вона, природно, розвивається у двох основних напрямах. Перший — внутрішні проблеми і питання, складний процес національного відродження та становлення України як держави власне українського народу. Таку державу ще називають державою титульного народу. Другий напрям розвитку національної ідеї пов'язаний із зовнішніми орієнтаціями і вибором України. То вже європейський вимір, входження України у світове співтовариство. Проте і за таких обставин необхідно усвідомлювати велику об'єд ну вальну місію національної ідеї. "Українська національна ідея, — з піднесенням зауважує С. Вов-канич, — свята і вимагає від нас усіх, хто живе на Богом даній землі, відповідного ставлення до неї. Нині вона змінилася, як змінюємося й ми. Але в одному є незмінною і беззаперечною. У нас немає "ні другої України, ні другого Дніпра". Без поваги до себе нас ніколи ніхто і ніде не поважатиме" [36]. Беззаперечно й те, що традиційна українська ідея потребує значно більшого наповнення соціально-економічним змістом. Іншими словами, її не можна зводити до духовних, ідейних гасел, якихось зовнішніх, у тому числі й державних, атрибутів. Саме успіхи в економіці, соціальній політиці є суттєвими гарантами національної ідеї, незворотності цивілізованого шляху державотворення. Якщо йти за викладеною логікою міркувань далі, неважко усвідомити сутність національної ідеї надто широко, як це робить, зокрема, М. Жулинський, який вважає, що національна ідея — це "система ціннісних орієнтацій, що полягає в урахуванні інтересів усіх верств суспільства, усіх народів, що населяють Україну, а отже, передбачає охоплення всіх сфер економічного, інтелектуального і духовного життя суспільства. По суті йдеться про відповідну ідеологію, за допомогою якої можна формувати нові структури свідомості, нову ментальність нації в її національно-культурній єдності та духовній суверенності" [71]. На думку того ж М. Жулинського, головною опорою в цьому процесі формування нової — державницької, україноцентрист-ської — свідомості є мова, культура, історична пам'ять, національні базові цінності. Національна ідея в Україні має реалізовуватися комплексно, в усіх сферах суспільної життєдіяльності, але насамперед у політичній, релігійній, мовній та духовній. При цьому необхідно враховувати як загальні риси, проблеми таких суспільств, як українське, так і специфічні, унікальні, притаманні лише українському суспільству. Суспільство перехідного періоду має властиві лише йому особливості, серед яких домінують ті, що стосуються не економіки, а духовної сфери, точніше — духовних орієнтирів, норм і цінностей. З огляду на це соціальну нестабільність у такому суспільстві не можна розглядати відокремлено, позаяк на її основі розвиваються процеси, вигідні конкретним соціальним групам, політичним силам. Уможливлюються, зокрема, численні порушення законів, норм і положень, прийнятих у суспільстві, тимчасово підвищуються рівень злочинності, кількість правопорушень. Усе зазначене разом характеризує суспільство як нестабільне, нестійке, суспільство перехідного періоду. Мабуть, найскладніше і найнебезпечніше те, що неможливо спрогнозувати, передбачити результати розв'язання більшості суперечностей і невизначеностей, характерних для суспільства перехідного періоду. У цьому зв'язку на найбільшу увагу заслуговують два принципових моменти. Першийстосується того, що перехід суспільства до нової якості не спричинює водночас, автоматично, одномоментно загибель старого суспільства. Минуле часто виявляється доволі життєздатним і чіпляється за нове, мімікрує, не хоче зникати, і, зрештою, не може враз зникнути. Суть перехідного періоду, який переживає кілька років і Україна, полягає в тому, що одна форма культури, як зазначав П. Сорокін, зникає, а з'являється інша, але не абсолютно заперечуючи попередню, а успадковуючи від неї найпрогресивніше і додаючи до неї власне, нове, прогресивніше. "Головне питання нашого часу, — зауважував П. Сорокін, — не протистояння демократії і тоталітаризму, свободі і деспотизму, капіталізму і комунізму, пацифізму і мілітаризму, інтернаціоналізму і націоналізму, а також не одне з побічних поширених питань, які щоденно проголошуються державними діячами і політиками, професорами і міністрами, журналістами і просто вуличними ораторами. Усі ці теми не що інше, як маленькі побічні питання — всього лише побічні продукти головного питання, а саме: почуттєва форма культури і способу життя проти інших форм" [178,с. 433]. Те, що старе суспільство безслідно не зникає — беззаперечна істина. Нове ж може перемогти не просто в боротьбі зі старим, а лише тоді, коли воно на практиці виявиться прогресивнішим і результативнішим насамперед стосовно конкретної людини і на догоду їй. Другиймомент вдало, на наш погляд, визначив український політолог В. Журавський: "По-перше, здійснюється перехід від стану одного із залежних регіонів наддержави до стану самостійної держави; по-друге, розпадається стара авторитарно-бюрократична система і робляться спроби утвердити нову модель суспільного розвитку, основними характеристиками якої мають стати змішана економіка, політичний плюралізм, громадянське суспільство, права і свободи особистості" [72,с. 40]. Існують усі підстави свідчити про специфічну, суто українську модель посттоталітарного розвитку.Вона істотно відрізняється від російської, прибалтійської, кавказької чи моделей інших країн. І саме в цей період на перший план в Україні виходить не правлячий клас, як було десятки років поспіль, а політичний лідер як центральна фігура політичного процесу. Влада такого лідера базується на вірі народу в те, що він має особливі й навіть магічні здібності, покликаний виконати якусь наперед визначену місію. В Україні президентське правління поступово, але дедалі помітніше утверджується порівняно з іншими гілками влади. Іце закономірно, позаяк Україна завжди належала до лідерського типу суспільства. А це свідчить про те, що в Україні не розвинений соціальний порядок (свідомо опрацьовані й усіма визнані договірні норми, цілі та зв'язки). Традицій і звичаїв недостатньо, до того ж вони мають застарілі форми. Лідерством компенсується й дефіцит соціального порядку, і відсутність певних правових норм. Тому не дивно, що нині в Україні соціально-політичні обставини складаються саме так, що стиль керівництва політичних діячів значно більшою мірою відповідає авторитарному, ніж харизматичному. По суті, йдеться не про відсутність харизматичного лідера як такого, а про те, що він поки що не затребуваний часом. Така ситуація потребує докладнішого пояснення. 1. У світі, як легко помітити, послаблюється роль великих політичних партій, змішуються виборчі бази різних політичних організацій і сил. Тому відбувається ерозія соціальної бази, вона стає дедалі розмитішою. Саме в цих умовах закономірно зменшується кількість осіб, які ідентифікуються з конкретною полі- тичною силою, у тому числі з партією. Частішають ситуації, коли виборці вибирають уже не між різними політичними силами, партіями та їх програмами, а між політичними кандидатами чи лідерами, яким симпатизують і довіряють. Це перша об'єктивна обставина. 2. З року в рік щодалі значнішу роль у політичному процесі відіграють інформаційні засоби, політичні комунікації. Це, у свою чергу, дає змогу політичному лідерові безпосередньо звертатися до народу, ефективно впливати на нього, використовуючи передусім особисті якості. Глобальною проблемою, яка постала перед кожним громадянином України з часу проголошення незалежності, є кардинальний вибір подальшого власного і державного поступу, розвитку. Цей вибір належить зробити між двома моделями життя: пасивною, екстернальною (коли за людину поза межами її свідомості хтось робить вибір і приймає рішення) і активною, ін-тернальною (коли людина самостійно свідомо вирішує, як жити, діяти, вчиняти). Потреба в інтернальній моделі життя — доленосна для України. Без переходу до неї більшості свідомих громадян утвердження української державності, становлення національної свідомості та самосвідомості, побудова громадянського суспільства малореальні, в усякому разі надто тривалі й складні. Біда в тому, що ці процеси не мають потрібного ідеологічного (політична воля, національна ідея), теоретичного (чітких, довготривалих програм розвитку суспільства), енергетично-вольового (психологічного), кадрового та ресурсно-фінансового забезпечення. І це закономірно. Відкинувши як нереальні, недієві раніше існуючі моделі життєдіяльності, Україна не має і ще довго не матиме нових, які базуються на принципово іншій філософії, психології життєдіяльності. Хоч би як багато ми посилалися на позитивні взірці становлення демократичних суспільств поза межами України, створити власне демократичне суспільство реально можна лише за умови максимального врахування і використання власного національного потенціалу. Асаме — неповторного духу українського народу, його високого інтелектуального потенціалу, таких природжених і розвинених чеснот, як волелюбність, жадоба життя, альтруїзм, гуманістичні поривання. Якщо додати ще й національні природні, трудові та технічні ресурси, матимемо власний національний потенціал як поєднання духовного, соціального і матеріального. Насамперед тут бракує волі, бажання, спрямованості конкретної особистості, потім — нації, народу загалом. Аці якості базуються на психології нації. То ж годі сподіватися на швидкий прогресивний поступ до громадянського суспільства, коли в сучасній Україні, за даними соціологів і психологів, лише третина населення — інтернали (вважають, що доля людини залежить безпосередньо від неї), третина — екстернали (в усьому посилаються на зовнішні обставини), а решта — амбіваленти (мало усвідомлюють, від чого взагалі залежать їхнє життя і доля). Потребуються люди з високою свідомістю, активною життєвою позицією. Вони з'являються не одразу, а лише в результаті довготривалих психологічних змін, радикального зламу свідомості. Реальне державотворення,як зазначалося, неможливе без практичної і предметної реалізації національної ідеї у процесі розбудови держави.Позаяк останнє — то конкретний діяльніс-ний процес, його не можна досягти без відповідної програми державотворення та єдності суспільства бодай у головному — стратегії його розбудови. Зважаючи на те що єдність, раціональний центризм, як стверджує практика не лише України, а й інших держав, неможливі на суто партійній основі, її треба шукати і творити не інакше як завдяки всім складовим громадянського суспільства, за рахунок розвитку народного представництва, народної дипломатії та самоврядування. І хоча поки в Україні демократичні сили надто слабкі й розпорошені, часто неспроможні піднятися над особистісними корпоративними інтересами і усвідомити сутність і потреби реалізації загальнонаціонального інтересу, пошук шляхів утворення демократичного центру повинен бути ін-тенсивніший і послідовніший. Центризм не є штучним водоподілом між двома протилежними таборами — лівими і правими — це повинна бути сила, що відшукує і використовує у процесі реалізації національної ідеї схоже, спільне і єдине, що об'єднує націю.Саме центризм допомагає зберегти суспільство від надмірного радикалізму гострих конфліктних ситуацій, екстремізму. Для України нині конче потрібна єдність, бодай у стратегічних питаннях державотворення. Однак ідеалізувати таку єдність, а понад усе терміни її утворення — підстав справді надто мало. Процес єднання українства складний і, на жаль, довготривалий.Йдеться не лише про десятки попередніх років нашої історії, повних усього — політичного, морального, фізичного, терорів, голодоморів, сплюндрованих соціалістично-комуністичних цінностей, тотальної брехні, зловживань з боку насамперед тих, хто мав реальну владу, тощо. Усе це водночас і безслідно не зникає, передусім зі свідомості сотень тисяч співгромадян, наших дідів і батьків. Майже п'ятнадцять років тому, коли Україна стала на принципово новий шлях національного розвою, здавалося, що вона його здолає швидко і успішно. З усіх причин центральна полягає в тому, що нова держава формувалася не з однодумців, суцільно порядних і національно зорієнтованих і налаштованих, законослухняних громадян. Далася взнаки і надмірна спекуляція на таких важливих ознаках національності, як мова, культура, звичаї, традиції. Надто помітний був у перші роки становлення нової України і акцент на суто національному аспекті громадянства. Замість того щоб акцентуватися на тому, що українець — це насамперед громадянин України, а вже потім суб'єкт певної національності — акценти розставлялися у зворотному порядку. Можливо, тому не вдалося розробити і прийняти ще демократичнішу Конституцію, де б справді держава покликана була обстоювати права громадянина і не претендувала на пріоритет власних прав, суспільно-політичних змін і навіть окремих подій. За даними всеукраїнського представницького опитування, проведеного в березні 1999 р. напередодні президентських виборів, лише 16 % респондентів відповіли, що для них політика не становить інтерес, для 23 % деякою мірою становить інтерес, а понад половину — 62 % зазначили, що для них політика становить інтерес, при цьому "доволі значний" — 2%, "значний"— 12 %. На ці та інші аспекти національної ідентифікації, національної, громадянської свідомості неодмінно слід зважати, коли йдеться про складні процеси практичної реалізації національної ідеї в Україні сьогодні. Контрольні питання 1. Політична свідомість як психологічний феномен. 2. Особливості політичного мислення. 3. Маси і масова свідомість: взаємозв'язок і взаємозалежність. 4. Громадська думка: суть, особливості формування та прояву. 5. Влада: визначення вітчизняними та зарубіжними спеціалістами. 6. Особливості типів та джерел влади. 7. Поняття "національна психологія". 8. Психологія і національний характер. Риси національного характеру. 9. Національна ідея: суть, особливості формування та реалізації.
10. Психолого-політичні особливості суспільства перехідного періоду. 11. Політична культура громадян, суспільства в контексті українського державотворення. |