|
СТАРАЖЫТНЫЯ ВЕРАВАННІ, ПОГЛЯДЫ, МАСТАЦТВАDate: 2015-10-07; view: 849. У эпоху позняга палеаліту зарадзіліся рэлігійныя вераванні. Яны ўяўлялі сабой пачатковыя формы: анімізм, татэмізм, магія і фетышызм. Вытокі рэлігійных уяўленняў. асэнсаванне першабытнымі людзьмі навакольнага свету прывяло да ўзнікнення розных рэлігійных вераванняў, якія знайшлі сваё адлюстраванне ў Татэмізме, анімізме, фетышызме, магіі, культу продкаў, агню, сонца, формах пахавальнага абраду. Татэмізм – сукупнасць фантастычных уяўленняў, звычаяў і абрадаў, заснаваных на веры ў звышнатуральную роднасць паміж групай людзей (родам0 і так званым “татэмам” – пэўным відам жывёл, раслін і інш.(у пеапрананні ў “казу”, “мядзведзя” у час калядавання). Анімізм(ад лацінскага – душа, дух) – вераванні ў існаванне душ і духаў. Духі прыроды (палявік, лясун, вадзянік), хатнія духі (дамавік), злыя духі, чорт і інш. Фетышызм – культу неадушаўлённых прадметаў – фетышаў (камянёў, дрэў), надзеленых паводле ўяўленняў веруючых звышнатуральнымі ўласцівасцямі. Фетышызм стаў адным з элементаў усіх трох сусветных рэлігій (будызму, хрысціянства і ісламу). Хрысціяне – крыж, мусульмане – “чорны камень”. У народных вераваннях – вера ў сілу камянёў. Магія– вера ў здольнасці чалавека асобным чынам уздзейнічаць на людзей, жывёл, расліны і іншыя з'явы прыроды. Абрады, культы з мэтай прыцягнуць на свой бок магутныя і нязвычайныя сілы прыроды. На ранніх ступенях развіцця першабытнага грамадства існаваў культу агню. З пераходам ад спажывецкай да вытворчай гаспадаркі – культ сонца ў земляробаў, культ каня і інш. хатняй жывёлы – у жывёлаводаў. На стадыі пераходу да родавага ладу – культ продкаў.Звязаны з анімістычнымі ўяўленнямі аб продках як ахоўніках роду, іх пачынальнікаў. + татэмічныя ўяўленні (ушанаванне татэмаў, якія лічыліся першапродкамі чалавека) Пахавальны абрад. –звязаны з верай у замагільнае жыццё. Пахавальны абрад узнік са з'яўленнем выры людзей у душу і замагільнае жыццё. У бронзавым і жалезным веку – трупапалажэнне і трупаспаленне. Курганы. Самыя старажытны – в. Ходасавічы ў Рагачоўскім раёне (Гомельшчына) – бронзавы век. Найбольшае распаўсюджанне пры усходніх славянах (9 – 12 ст.). Першабытнае мастацтва.– малюнкі. Статуэткі, упрыгажэнні, арнаменты на посудзе і іншых вырабах, музычныя інструменты т г.д. Мастацтва ўзнікла з магічных абрадаў (думка некаторых вучоных), якія былі найперш звязаны з паляваннем. Найбольш старажытныя формы мастацтва выяўлены на тэр Верхн. Падняпроўя. Узрост – 20 – 25 тыс. гадоў. Адносяцца да: позняга (верхняга) палеаліту. Адна з іх – касцяная пласціна з біўня маманта, на якой разцом нанесены арнамент, што напамінае рыбную луску (в. Юравічы). Асноўныя формы – выявы жывёл і птушак. Жаночая статуэтка 15 см. З біўня маманта – в. Елісеевічы (Бранская вобл.) Звязаныя кампазіцыі і сцэны сустракаюцца ў неалітычную эпоху. Кампазіцыя “птушка і чалавек” – паселішча Ліцвін ў Калінкавіцкім раёне. Піктаграма– пісьмо з дапамогай малюнкаў. Увага – твару чалавека. З'яўленне арнаменту. У познім палеаліце і бронзавым веку – ромбы, зігзагі, ёлачкі, наколы, грабеньчыкі і ямкавыя ўзоры на гаршках. З распаўсюджаннем жывёлагадоўлі і земляробства – у арнаменце круг, крыжападобныя фігуры, зорка. Сімвалы Сонца, свяціл, жыццёвай сілы, плоднасці, вечнай прыроды, яе кругавароту. Жалезны век – салярная арнаментыка (малюнкі Сонца). Прысутнічае на вырабах 2 – 7 ст., упрыгожаных выемчатай эмаллю, пераважна чырвонага колеру. Бронзавыя жаночыя падвескі, якія нагадвалі сярпок Месяца – “лунніцы”. Найбольшая колькасць іх – в. Адаменка Быхаўскага р-на (зарубінецкая культура). У жалезным веку рабілі фігуры жывёл з гліны. Гліняная статуэтка канязнойдзена на Гарошкаўскім гарадзішчы Рэчыцкага р-на (2 тыс. г. назад зроблена, мілаградская культура)). Распаўсюджаны металічныя ўпрыгажэнні – шпількі (фібулы) для зашпільвання верхняга адзення тыпу плашчоў. Знойдзена – в. Чаплін Лоеўскага р-на (узрост – каля 2000 гадоў, зарубінецкая культура).
|