|
Рэлігійна – асветніцкія дзеячы 12 ст.Date: 2015-10-07; view: 703. Значэнне прыняцця хрысціянства Усталяванне хрысціянства супала па часу з усталяваннем тут дзяржаўнасці. Вера адпавядала ідэі адзінаўладдзя ў дзяржаве, духоўна асвячала гэтую ўладу, была ёй апорай. Усякая ўлада ад Бога. Найбольш вялікі ўплыў хрысціянства зрабіла на духоўную сферу развіцця грамадства. -- Знаёмства з візантыйскай культурай з'явілася стымулам развіцця для архітэктуры. Адукацыі. Літаратуры, мастацтва. Пры цэрквах і манастырах адкрываліся школы, перапісваліся кнігі (у скрыпторыях). -- Разгарнулася мураванае дойлідства. -- Паляпшаўся маральны стан грамадства. -- Карэнным чынам змяніўся традыцыйны быт людзей. Адмоўнае. -- значна ўскладніліся адносіны з краінамі Заходняй Еўропы. Там усталяваўся каталіцызм. Асабліва адчувальным гэта была у час крыжацкай навалы. -- умацаванне царквы, як асобай структуры грамадства. Яна пачала хутка багацець. -- насельніцтва плаціла дзесяціну. -- хрысціянская царква мае дачыненне да крыжовых паходаў і інквізіцыі. Ефрасіння Полацкая (1104 – каля 1167). Унучка князя Усяслава Брачыславіча, дачка яго малодшага сына Святаслава. У маладосці пастрыглася ў манахіні. Жыла ў келлі Сафійскага сабора. Займалася перапіскай твораў рэлігійна – маральнага зместу. Сапраўднае імя – Прадслава. Заснавала жаночы і мужчынскі манастыры, садзейнічала пабудове царквы святога Спаса. Гэтай царкве падаравала крыж. Пабудавала царкву ў гонар Св. Багародзіцы. Яе перадала мужчынскаму манастыру. Гэтай царкве падаравала Эфескі абраз (ікону) Св. Багародзіцы з Візантыі. (Эфес – горад на ўзбярэжжы Малой Азіі). Лазару Богшу заказала Узвіжальны крыж. Выкарыстоўваўся ў дзень хрысціянскага свята “Узвіжанне Крыжа”. Мужчынскаму манастыру падаравала ікону Божай маці, прывезеную з Візантыі. Пры мужчынскім манастыры заснавала школу. З братам Давыдам і сястрой Еўпраксіяй – паломніцтва ў Іерусалім. Там памерла 23 мая 1167г. Праз 20 гадоў яе мошчы былі дастаўлены ў Кіева – Пячэрскі манастыр. У 1910 -- перанесены ў полацкі Спаса – Ефрасіннеўскі манастыр. Першая жанчына сярод усходніх славян, якую праваслаўная царква абвясціла святой. Яна прызнана святой і каталіцкай царквой. Кірыла Тураўскі (каля 1130 – каля 1182).У “Жыціі” Кірылы гаворыцца: “Сын заможных бацькоў, ён не любіў аднак багацця і тленнай славы гэтага сусвету, але найперш стараўся спасцігнуць вучэнне боскіх кніг і добра напрактыкаваўся ў святых пісаннях”. Кірылу Тураўскага называюць “светачам зямлі беларускай”. Вырашыў стаць “стоўпнікам” – замуравацца ў манастырскай вежы і жыць пустэльнікам. (Стоўп – невялікі, але досыць высокі квадратнай формы зруб, які меў некалькі паверхаў.). пустэльнік – веруючы чалавек, які жыў у ізаляцыі ад іншых людзей. На другім павесе размяшчалася келля. Каля 1158 г. пастаўлены тураўскім епіскапам. Найбольшую вядомасць набыў як выдатны прамоўца. Казанні (Словы) – звароты да вернікаў. Аповесці – прытчы, малітвы – споведзі. Прытча – невялікі рэлігійны твор, які мае павучальны характар. Выступае супраць язычніцтва і прапаведуе хрысціянскае веравучэнне. (сапраўдныя хрысціяне “не прыхільнікі пакланення агню, не пакланяюцца сонцу, не моляцца гарам і крыніцам”). Заклікаў “чытаць кнігі святыя ў царкве і дома”. “Калі б я раздаваў у царкве мёд і пітво, як бы вы хутка ішлі сюды, наперагонкі, а я ж выказваю ў царкве слова Божае, якое лепшае за піва і мёд”. Заклікаў адзначаць дні святыя “не ў п'янстве з гульнямі, не ў абжорстве, але прыходзячы ў царкву, мілаваць сірот і жабракоў, дапамагаючы бедным, шануючы слуг Боскіх”. Пра недахопы сучаснага яму манаскага жыцця. У манастырскіх келлях жывуць часам людзі гордыя, сварлівыя, занадта ўпартыя, якія больш дбаюць аб ежы і адзенні, чым аб духоўных подзвігах і выратаванні дуўы. Сучаснікі ставілі творы Кірылы Тураўскага побач з класічнымі ўзорамі антычнай прозы візантыйскага царкоўнага дзеяча 4 ст. Іаана Златауста (які лічыўся ідэалам хрысціянскага прапаведніка). У 1993 г. у Тураве на замкавай гары быў адкрыты яму помнік. Клімент і Аўраам – царкоўныя дзеячы і пісьменнікі 12 ст. нарадзіўся ў Смаленску.
|